vrijdag 15 augustus 2014

OSAMU TEZUKA 手塚治虫 – Meester van de Manga (Deel 1 - De vroege jaren)

Manga

Manga 漫画 is de Japanse equivalent van het stripverhaal en heeft de term ontleend aan een in 1814 uitgegeven boek van de houtsnedekunstenaar Katsushika Hokusai: Hokusai Manga . Het is een boek dat een grote verscheidenheid beelden weergeeft uit het dagelijkse leven in het Japan van de 19e eeuw. 
Een striptekenaar van manga wordt mangaka genoemd en heeft in Japan een ‘superster’ status. Japan heeft meer vrouwelijke striptekenaars dan Europa of Amerika. Binnen de Japanse cultuur heeft manga een belangrijkere positie dan strips binnen de westerse cultuur. Manga wordt gerespecteerd als een kunstvorm en als een vorm van populaire literatuur.
De grote grondlegger van de hedendaagse manga is Osamu Tezuka


Katsushika Hokusai – ‘The great wave of Kanagawa’

Osamu Tezuka 手塚治

Vroege jaren

Osamu Tezuka werd geboren in Toyonaka, Osaka, op 3 november 1928, maar groeide op in het nabijgelegen stadje Takarazuka. Zijn ouders waren progressief en maakten deel uit van de hogere middenklasse, met een grote belangstelling voor kunst. Zijn moeder hield van drama en zijn vader van film (twee zeer belangrijke factoren die we in bijna al zijn werk terugvinden…). Als kind tekende Tezuka veel en hij toonde een opmerkelijk talent.

Tijdens zijn jeugd was hij getuige van de militarisering en de steeds belangrijker wordende rol van propaganda in Japan. Hij ondervond de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog aan den lijve toen hij als tiener getuige was van de Amerikaanse luchtaanval op het Kyobashi Station in Osaka op 14 augustus 1945. De aanval kostte het leven aan 710 mensen. Dit bewoog hem ertoe vrede en respect voor alle levende wezens te verkondigen.

Disney strips en tekenfilms werden gedistribueerd in Japanse boekhandels en cinema’s tijdens de geallieerde bezetting tussen 1945 en 1952. Beïnvloed door tekenaars uit de Disney-stal en de soepele, 'grote kinderogen'-stijl van Amerikaanse tekenfilms als Betty Boop, kregen zijn karakters vaak ook deze fysieke ‘kinderhoofd-trekken’ mee.

Vroege carrière

In 1946 debuteerde Tezuka als mangaka met Ma-chan no Nikki (マァチャンの日記), een eenvoudige Yonkoma (een 4-plaatjes gag) die dagelijks in de krant verscheen.



‘Ma-chan no Nikki’
Zijn innovatieve technieken waren toen al aanwezig: de panelen waren als een film, die actiedetails toonden met technieken zoals slow motion en het snel inzoomen naar close-ups. Dit soort visuele dynamiek werd alom overgenomen door latere mangaka.

Populariteit

In 1952 begon Tezuka aan Jungle Taitei (ジャングル大Janguru Taitei), een manga over dieren in Afrika die leren om samen te leven. Een jaar later begon hij aan Astro Boy(鉄腕アトTetsuwan Atom), een verhaal over een robotkind dat vecht voor de vrede (Tezuka werd hierbij beïnvloed door Pinokkio en Superman). Deze werden snel klassiekers en behoren tot op heden tot zijn meest geliefde werk.



‘Jungle Taitei’
'Atom Boy'
Volwassen manga

In 1954 begon Tezuka zijn belangrijkste werk, Feniks (火の  Hin o Tori), te tekenen. Het is Tezuka’s meest intellectueel uitdagende werk. De zoektocht van de mens door de eeuwen heen naar de mythologische feniks en naar onsterfelijkheid wordt gebruikt als kader voor de analyse van de zin van het leven. Feniks maakte deel uit van de stijl Gekika (manga voor volwassenen) die in het midden van de jaren 50 verscheen. Zelf noemde Tezuka Feniks zijn levenswerk.


Feniks’ (Hi no Tori)

 Wordt vervolgd...


1 opmerking:

Kaasmuis zei

Zo'n originele Japanse tekening met golven-wolken-natuur zou ik wel in onze living zien hangen.