donderdag 8 mei 2014

'Giant Cthulhu' (Scibor Monstrous Miniatures) - Schilderen in een paar stappen: 1 - Painting in a few steps: 1

For English text scroll down
 
In de ongeveer twee jaar dat ik terug ben beginnen miniaturen schilderen (na een stop van bijna 15 jaar) heb ik veel geleerd. Er zijn (oneindig) veel meer miniaturen op de markt dan Games Workshop (niet dat daar iets mee mis is trouwens...), ik ben de voorkeur gaan geven aan Vallejo verf en gebruik nu minstens  acht verschillende penselen ipv drie... Wat echter voor mij het leukste is, is het zoeken naar en combineren van technieken.
Vorig jaar kreeg ik van vrouwlief het 'Cthulhu' model van Scibor Monster Miniatures cadeau, een 'reusachtig' miniatuur in de 28mm schaal. Ik wou er iets speciaal van maken en ben beginnen experimenteren. Ik heb de 'old school' technieken gebruikt (zie link) de 'layering' techniek (zie link ) en een nieuwe techniek die ik heb opgepikt van meester-schilder James Wappel, nl 'schilderen als op doek'.
Dit zijn de eerste stappen:
 
Preparatie: 'trimming'

Montage + green stuff

Grondlaag: wit

Basiskleuren

James Wappel techniek: de kleuren aanbrengen als 'schilderen op doek'

Schilderspalet (bakpapier op vochtig keukenpapier) om de kleuren te mengen
 
Basiskleuren - voor en achter
 

Basiskleuren voor de 'base'



Wordt vervolgd
 

During the roughly two years I picked up miniature painting again (after a stop of almost 15 years), I've learned a lot. There are infinitely more models on the market than Games Workshop (which are fine btw :-) ), I prefere Vallejo paints and I use at least eight different brushes instead of three. The most fun however is searching for and combining techniques.
Last year I got the 'Cthulhu' model from Scibor Monster Miniatures as a gift from my wife. It's a 'gigantic' miniature in the 28mm range. I wanted to do something special so I started to experiment. I used 'old school' techniques (see link ), layering (see link ) and a new technique I picked up from the master painter James Wappel : painting like 'painting on canvas'.
These are the first steps:
 
Preparation: trimming

Assembly + green stuff

Undercoat: white

Basecoat colours

James Wappel technique: adding colours as 'painting on canvas'

Palette (baking paper on moist tissues) to mix the colours

Base colours (front and back)

Base colours for the 'base'
 



 To be continued

1 opmerking:

Kaasmuis zei

ne schone lelijkaard :-).