donderdag 31 maart 2011

Koppen

Ik ben altijd een voorstander geweest van zwart-wit. Oude, klassieke films uit de jaren '30 en '40 moeten gewoon in zwart-wit. De onverlaten die een meesterwerk als King Kong uit '33 inkleuren omdat kleurfilms nu eenmaal 'beter verkopen', verdienen niets minder dat de brandstapel en verbanning naar de negende cirkel van Dantes hel!
Ook foto's, zeker portretten, hebben 'zoveel meer' als ze in zwart-wit zijn. Vooral die karakterkoppen met veel groeven en lijnen.
Ik liet mij voor mijn eerste portet inspireren door Ron Pearlman, bekend door zijn rollen in oa. Alien Resurrection, Blade 2, The Sons of Anarchy en natuurlijk Hellboy 1 en 2.
Het tweede is Hugh Laurie, maar iedereen kent die natuurlijk beter als 'House'.
Nummer drie is de in onze contreien relatief onbekende Schot David Tennant, maar de fans van de Britse SF serie Doctor Who zullen hem allicht wel herkennen als de beste 'Doctor' ooit.
Dan werd het tijd om eens een mooie vrouw op doek te zetten. Het werd de zeer bevallige Grace Park: Boomer/Cylon number Eight in de SF serie Battlestar Galactica.

Alle schilderijen zijn gemaakt met uitsluitend zwarte en witte acrylverf. Ik heb de 'drybrush' techniek gebruikt: laag over laag met weinig verf op het penseel zodat je bijna 'droog' schildert.





2 opmerkingen:

Kaasmuis zei

binnenkort lopen de bestelling binnen...iedereen zal een portret willen :-)

Evil Ed zei

Pearlman is cool!